Monday, December 17, 2012

Pengalaman n hikmah..

Nak tulis mengenai pengalaman ttg manusia yg bergelar saudara seislam.. Minggu lepas saya berpeluang mendegar pengalaman seorang hamba Allah yg diuji dgn kes penipuan. bkn sikit ye tp mkn puluhan ribu ringgit.. Apa perkataan yg terbaik yg boleh kita kongsi dengan hamba Allah yg ditimpa musibah ini?? hanya perasaan kasihan dan harap bnyk2 bersabar.. dan ada juga yg berkata dengan perkataan yg lantang.. "Itulah dugaan sbb ko dulu buat bla bla bla.." kan Allah dah balas..

Pada saya hamba yg terlalu kerdil ini siapa kita utk berkata itu dugaan Allah atas sbb perbuatan kita dahulu? mmg Allah duga kita kerana Allah sayang pada kita.. sbb Allah tak nak kita terus melakukan kesilapan.. tp dengan memberi sbb atas sesuatu itu berlaku adalah sgt tidak adil.. Siapa kita utk menentukannya.. Dugaan atas peringatan Allah kepada kita sbb berlaku dugaan bkn kita yg menentukannya..

Satu lagi perangai manusia... Bila org yg dalam kesusahan dan ditimpa musibah ada juga org yg bermuka2.. Maksud saya pabila org yg bermasalah bercerita kepada kita ttg sesuatu, lebih baik kita zip mulut dr bercerita kepada pihak satu lg.. bkn ke ini akan menimbulkan perbalahan sesama manusia.. bkn kah lbh baik berdiam drpd berkata2... Pelikkan...






No comments:

Post a Comment